Even voorstellen

Like

Van harte welkom op mijn website Jouw VlinderEffect: voor kinderen, ouders én leerkrachten. 

Een paar jaar geleden viel me het ineens op dat zo weinig mensen oprechte voldoening ervaren in hun leven. Waarom zoeken we ons geluk buiten onszelf? Waarom is ons zelfbeeld gebaseerd op wat wij denken dat anderen van ons denken? Naar mijn mening zou op school met stip op 1 als belangrijkste vak ‘zelfbewust worden’ op het programma mogen staan met een aantrekkelijke naam als geluksles bijvoorbeeld. Waarom niet? Geloof me, het pestprotocol is dan binnen de kortste keren totaal overbodig.

Ik raakte zo geobsedeerd door dit onderwerp, dat ik het inmiddels al jaren non stop bestudeer. 

Mijn missie werd duidelijk: zoveel mogelijk kinderen leren dat ze zoveel meer invloed hebben op hun leven dan ze denken door letterlijk te leren om ‘handig’ te denken. 

De lessen die ouders en leerkrachten aan de kinderen geven laten onuitwisbare sporen achter. Helaas geldt dat voor zowel goede als slechte lessen. Zelf ben ik zowel ouder als docent en in beide rollen maak ik fouten. Tegelijkertijd streef ik ernaar om altijd de beste versie van mezelf te zijn, juist omdat ik impact heb op kinderen in die rollen. De reden is voor mij heel simpel; dat verdienen ze!

Hoe?

Laten we veronderstellen dat je bewuste en onbewuste brein aangestuurd worden zoals door een verkeerstoren op een drukke dag op vliegveld Schiphol. Je gedachten zijn de vliegtuigen en jij bepaalt welk vliegtuig wanneer landt en welk vliegtuig vertrekken mag. Ik leer je hoe je zelf hoofd verkeersleiding kunnen worden. Eenvoudig en praktisch.

Een essentiële les die tot op heden bijvoorbeeld mist op school is de les waarin heel duidelijk uitgelegd wordt dat je niet naar anderen moet kijken om te ontdekken waar jij gelukkig van wordt. Wij leren helaas juist dat we leren door anderen na te doen. Dat geldt voor vrijwel alles, behalve voor het ontdekken van onze eigen missie. Die is namelijk uniek en dus per definitie niet buiten onszelf te vinden; daarvoor moet je naar binnen kijken.  Ik ben ervan overtuigd dat de lessen in ons huidige schoolsysteem zwaar tekort schieten in zelfbewustzijn: lessen in fantasie, gewoonten, focus en wilskracht.

Als je het ergens niet mee eens bent, moet je ook met een alternatief komen vind ik. Dus besloot ik Breinie lessen te ontwerpen voor het basisonderwijs. Met succes en plezier leren kinderen onder andere over de hoofdrol van het onbewuste brein, de immense kracht van fantasie, de wetenschap achter gewoontes en het nut van misslukkingen.

Eén van de belangrijkste voorwaarden waaraan mijn lessen moesten voldoen voordat ik ze gingen geven was:

Breinie moet meerwaarde kunne hebben voor ieder kind, ongeacht achtergrond, leeruitdaging, of welke andere hokjes of stempeltjes dan ook.

Ieder kind haalt eruit wat hij of zij nodig heeft!

Er zijn legio redenen waarom je vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij kunt aanvragen, maar hieronder geef ik een paar voorbeelden:

  • Je voelt dat je vastzit op een bepaald vlak in je leven en wilt weer beweging en richting.
  • Je worstelt met gedragspatronen die niet meer bij je passen en je wilt die vervangen door succesvolle gewoontes.
  • Je bent ouder, leerkracht, kindercoach of werkt op een andere manier intensief met kinderen samen en je hebt interesse in de Breinie lessen.

 

Tot Fladders!

Like
Deze blog delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.